ماژیک

معرفی مهمترین مطالب و اخبار

ماژیک

معرفی مهمترین مطالب و اخبار

با ماژیک دورتون رو خط می کشیم و معرفیتون میکنیم. اگه دوست دارید ماژیکی باشید با ما تماس بگیرید.

در مورد امولسیون چه می دانید؟

شنبه, ۴ آذر ۱۴۰۲، ۰۹:۳۳ ق.ظ


برخی از نمونه های رایج امولسیون ها پیشگامان شیمی عبارتند از:

شیر همگن

الکل

سس مایونز

برش مایعات برای تشکیل فلز

امولسیون پراکندگی یک نوع مایع در نوع دیگر مایع است. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که آرایشی که استفاده می کنید از کجا می آید؟ بسیاری از محصولات آرایشی بر اساس کلمه امولسیون ساخته شده اند. لوسیون ها و کرم هایی که استفاده می کنید لوسیون هستند. حالا بیایید در مورد انواع امولسیون ها صحبت کنیم.

ویژگی ها و کاربرد امولسیون

بسیاری از مواد شیمیایی کاربردی (مانند داروها) در آب نامحلول هستند و برای تشکیل محلول به الکل یا حلال های آلی دیگر نیاز دارند. این حلال ها می توانند گران، خطرناک یا سمی باشند. امولسیون ها مفید هستند زیرا راهی ارزان و ایمن برای تحویل مواد فعال در آب هستند. یک مزیت مرتبط با امولسیون ها این است که اجازه می دهند این مواد فعال تا غلظت مورد نظر رقیق شوند. به عنوان مثال، در محصولات مو، روغن ها و سایر عوامل حالت دهنده مورد استفاده می توانند مو را شل و چسبنده کنند.

کاربرد انواع امولسیون در صنایع مختلف

امولسیون ها معمولا در بسیاری از زمینه های مهم شیمی استفاده می شوند. در صنعت داروسازی، از آنها برای ایجاد داروهای چند منظوره، بهبود کارایی با کنترل مقدار مواد فعال و بهبود زیبایی شناسی داروهای موضعی مانند پمادها استفاده می شود. امولسیون های غیر یونی به دلیل عدم سمیت، ورود مستقیم به بدن و سازگاری با بسیاری از داروها محبوب هستند. برخی از محصولات به دلیل خواص ضد میکروبی خود از امولسیون های کاتیونی استفاده می کنند.

کاربرد امولسیون ها در کشاورزی

در صنعت کشاورزی از امولسیون ها به عنوان حامل آفت کش ها، قارچ کش ها و حشره کش ها استفاده می شود. این بیوسیدهای غیر محلول در آب باید در مقادیر بسیار کم و معمولاً با سمپاشی با تجهیزات مکانیکی استفاده شوند. فن آوری امولسیون به این مواد شیمیایی اجازه می دهد تا به طور موثر رقیق شوند و قابلیت پاشش را بهبود بخشند. به دلیل خواص کف کم و عدم تداخل با عوامل مضر، امولسیون ها به طور انحصاری در این مورد استفاده نمی شوند.

استفاده از امولسیون های آرایشی و بهداشتی

در لوازم آرایشی، امولسیون ها وسیله ای برای انتقال بسیاری از چربی های مو و پوست هستند. امولسیون های آنیونی و غیر یونی برای تهیه روغن ها و موم های مختلف استفاده می شود که باعث آبرسانی، صافی و نرمی مو و پوست می شود. امولسیون هایی که با امولسیفایرهای کاتیونی تشکیل می شوند، خود حالت دهنده های موثری هستند زیرا بار مثبت خود را به سمت نقاط منفی مو جذب می کنند تا بتوانند در برابر مو مقاومت کنند.

کاربرد امولسیون در صنعت رنگ

بسیاری از رنگ ها و جوهرها بر پایه امولسیون هستند. این محصولات می توانند امولسیون مایع در مایع یا دیسپرسیون باشند. پراکندگی ها مشابه امولسیون ها هستند، با این تفاوت که فاز پراکنده، ذرات جامد را به خوبی جدا می کند. از همان فناوری سورفکتانت برای ایجاد امولسیون های پراکندگی رنگدانه استفاده می شود که در رنگ ها و جوهرها استفاده می شود. این جداسازی‌ها لایه‌هایی با خشک شدن سریع و مقاوم در برابر آب ایجاد می‌کنند در حالی که روی رنگ تأثیری ندارند. در این زمینه، امولسیون ها نسبت به سیستم هایی که حاوی محلول هستند به دلیل عدم احتراق، مزایای بیشتری دارند.

کاربرد امولسیون در مواد غذایی

بسیاری از محصولات غذایی به شکل امولسیون هستند. نمونه ای از امولسیون غذایی طبیعی شیر است که از گلبول های چربی شیر (خامه) در آب تشکیل شده است. سفیدی شیر به دلیل پراکندگی نور توسط ذرات چربی میکروسکوپی است. سس های سالاد، سس کچاپ و سایر سس ها، شیرین کننده های خرد شده، کره بادام زمینی و بستنی نیز نمونه هایی از روغن های خوراکی و امولسیون های روغنی مختلف هستند. علاوه بر تاثیر بر ظاهر محصولات غذایی، امولسیون بر طعم تاثیر می گذارد زیرا روغن امولسیون کننده زبان را می پوشاند و باعث ایجاد "احساس دهان" می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۹/۰۴
ماژیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی