ماژیک

معرفی مهمترین مطالب و اخبار

ماژیک

معرفی مهمترین مطالب و اخبار

با ماژیک دورتون رو خط می کشیم و معرفیتون میکنیم. اگه دوست دارید ماژیکی باشید با ما تماس بگیرید.

تاریخ مرموز موسیقی

پنجشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۷ ق.ظ


موسیقی یک زبان بین المللی است که مردم را در سراسر جهان متحد می کند. هر فرهنگی فهرست خاص خود را از ملودی ها، آهنگ ها، رقص ها و در برخی موارد آلات موسیقی دارد. به سختی می توان گفت که در چه مرحله ای از تکامل انسان ها شروع به استفاده از موسیقی و توسعه آن کردند، اما می توان تخمین زد که استفاده بشر از موسیقی با رواج موسیقی در میان قبایل سنتی و دوردست، سابقه ای بسیار کهن دارد. و از این هنر در اولین آفرینش انسان نیز استفاده شد.

پس از مطالعات فراوان، دانشمندان علوم اعصاب دریافته اند که نواختن آلات موسیقی مختلف بیش از هر فعالیت دیگری مغز انسان را تحریک می کند. این باعث می شود که ارتباطات جدید بین بخش های مختلف مغز شکل بگیرد و در نتیجه هوش بیشتر و پاسخ سریع تر به هر چیزی ایجاد شود.

در ادامه این پست، با اِگرد همراه باشید که او تاریخ مرموز دنیای موسیقی را بررسی می کند. همچنین، در پست های بعدی به انواع دیگر ابزارها نیز توجه داشته باشید. با موزیک باران همراه باشید.

موسیقی در آغاز

در ابتدا لازم است در مورد تاریخچه موسیقی یادآوری کنیم که نمی توان در مورد کسانی که به آموزش موسیقی علاقه مند شدند و آن را فهمیده و به کار بردند اطلاعاتی یافت. بنابراین نمی توان تاریخ موسیقی را به درستی به دوره خاصی نسبت داد. اما بر اساس فرضیات، خاستگاه تاریخ موسیقی به آغاز خلقت انسان برمی گردد.

در مورد منشأ موسیقی نیز نظرات مختلفی در بین محققان وجود دارد. اما آنچه در تاریخ موسیقی قطعی به نظر می رسد. این است که انسان قبل از فراگیری گفتار و صدا، کم و بیش با هنر موسیقی آشنا بوده است، زیرا اوزان و آوازها و حتی صداهایی که از گلوی او برمی‌آمد، تنها اولین گام‌های راه منشأ و مبدأ تاریخ است. موسیقی اول باید وزن بوده بعد صدا. همچنین در مورد پیشرفت سازها در تاریخ موسیقی می توان گفت که آلات موسیقی ابتدا از استخوان و سپس از تارهایی مانند روده و تارهای گیاهی و در نهایت از سیم ساخته می شدند.

آنچه قابل توجه است این است که تاریخ موسیقی حموره مسیر کمال را طی کرده و مراسم مذهبی، معنوی و رقص را برجسته کرده است. مطالعات تاریخ موسیقی نشان می دهد که در قرن ششم جدی تر شد و فیثاغورث آن را با ریاضیات ترکیب کرد. تا جایی که به نوسانات و فرکانس های آن شکل محاسباتی داده شده است.

تأثیر فیثاغورث در تاریخ موسیقی

بر اساس افسانه ای در تاریخ موسیقی، فیثاغورث یک سیم چنگ را گرفت، نواخت، بلندی و دامنه آن را اندازه گرفت، سپس سیم را از وسط به دو نیم کرد و دوباره اندازه گرفت.

او اختلاف دامنه ارتعاشات سیم اول و دوم را اکتاو نامید و بعداً اکتاو را به 12 قسمت مساوی تقسیم کرد. به هر نقطه در اطراف دایره یک نت اختصاص داده می شود که هر نت 1/12 اکتاو بالاتر یا کمتر از نت بعدی است. تنها مشکل حلقه فیثاغورث این بود که او یک موسیقیدان نبود. اگرچه این چرخه از نظر ریاضی درست و پیشرفت بزرگی بود، برخی از تنظیم‌هایی که او پیشنهاد کرد ایده‌آل نبودند.

تاریخ موسیقی جهان

تاریخ موسیقی جهان از سال ها پیش آغاز می شود. به لطف اکتشافات باستان شناسی، مردم تعدادی آلات موسیقی با قدمت 5000 تا 7000 ساله پیدا کرده اند. بودایی ها کتاب های مذهبی خود را با انواع خاصی از موسیقی می خوانند و مراسم مذهبی آنها با رقص و آواز همراه است. موسیقی به تدریج به سمت کمال حرکت کرد و در سال 930 تقسیمات جدیدی پیدا کرد و با الفبا ادغام شد. تنها در سال 1450، نت موسیقی سرانجام تکمیل شد و از چهار خط موازی (D، R، E، F، C، A، C) تشکیل شد.

تاریخچه موسیقی ایرلندی

تاریخ موسیقی ایران را می توان به دو بخش تقسیم کرد: دانلود بهترین آهنگ ها

موسیقی دوره جاهلی:

از کتیبه های قمالرو ایرانیان باستان، در کشور شوش، سازی شبیه تنبور امروزی به چشم می خورد که نمادی از ساز موسیقی آن زمان است. در ضبط‌های طاق بستان، آثاری از نواختن چنگ و سازهای بادی توسط گروه موسیقی دیده می‌شود. بیشتر اطلاعات ما از تاریخ موسیقی ایران، به ویژه دوره پیش از اسلام، محدود به متون تاریخی و شعری سده های نخستین دوران اسلامی است. اما اطلاعات دقیقی از موسیقی واقعی و سبک دقیق موسیقی آن زمان نداریم.

موسیقی پس از اسلام:

با توجه به اطلاعات موجود در مورد تاریخ موسیقی ایران در دوران پس از اسلام. در دوره پس از فتح اعراب بر ایران، می توان گفت که هر گونه موسیقی تا پایان خلافت راشی ممنوع بود. با روی کار آمدن امویان، موسیقی آزادی بیشتری پیدا کرد و از این دوره تا زمان خلفای عباسی اوج موسیقی نظری و عملی در ایران و اسلام است. در این دوره اساتیدی چون فارابی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و بسیاری از شخصیت های دیگر در موسیقی عملی و نظری ظاهر شدند و به تاریخ موسیقی ایران الهام دادند.

به هر حال با ظهور تشیع در ایران و روی کار آمدن سلسله صفویه، موسیقی در ایران رنگ و بوی تازه ای گرفت و از موسیقی که در دوران قدیم استفاده می شد فاصله گرفت و کشور رنگ و بوی ایرانی گرفت. در دوره قاجار این روند به اوج خود رسید و در دوره صفویه دستگاهی به نام ساز در موسیقی ایرانی پدیدار شد و نوازندگان ماهر آن زمان سازهای شفاهی مانند تارا، سه تار، عود، نی و. سنتور همچنین در این دوره بود که نت‌نویسی مدرن وارد ایران شد و استاد موسیقی سنتی ایرانی به نام ردیف وارد سیستم صوتی شد.

تاریخ موسیقی سنتی ایران

به طور کلی اگر بخواهیم به اطلاعاتی در مورد سازها و تاریخچه موسیقی سنتی ایران اشاره کنیم باید بگوییم که ساز از نظر قالب یک قطعه کامل است و مانند سونات و سمفونی قواعد متفاوتی دارد. . قطعاتی که با ساز و آواز اجرا می شود. در موسیقی غربی معمولاً قطعاتی که توسط یک ساز یا ارکستر نواخته می شود با موسیقی آوازی متفاوت است. اما در سیستم موسیقی ایرانی، آهنگ قسمت اصلی و مرکزی موسیقی است و قسمت های اولیه ترانه (پیش درآمد و نت چهارم) و قسمت های بعدی ترانه (تصنیف و رنگ) در واقع به آن بستگی دارد. در مقدمه یا پایان موسیقی.

هر ساز جنبه های مختلفی از موسیقی را پوشش می دهد. معمولا اجرا از ابتدای ساز شروع می شود، به ربع چهارم ساز و گوشه مربوطه می رسد و سپس با فرود آمدن به آخرین گوشه ها، آهنگ و سپس رنگ به پایان می رسد. در تاریخ موسیقی سنتی ایران از هفت آلات موسیقی و پنج یا شش آواز یاد شده است

همانطور که خواندید، موسیقی، هنری جدا از زندگی ما انسان ها، در طول قرن ها تغییر کرده و در آینده نیز تغییر خواهد کرد. پس می توان گفت توجه به تاریخ موسیقی جهان و به ویژه توجه به تاریخ موسیقی ایران به درک بهتر موسیقی و قدردانی از موسیقی اصیلی که اکنون به دست ما رسیده است کمک می کند. خوشبختانه امروزه توجه به موسیقی سنتی ایران و شناخت تاریخ موسیقی سنتی ایران بیش از گذشته مورد استقبال قرار گرفته است و امیدواریم این مجموعه ادامه داشته باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۲/۲۷
ماژیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی