ماژیک

معرفی مهمترین مطالب و اخبار

ماژیک

معرفی مهمترین مطالب و اخبار

با ماژیک دورتون رو خط می کشیم و معرفیتون میکنیم. اگه دوست دارید ماژیکی باشید با ما تماس بگیرید.

آمار واجدین شرایط شرکت در انتخابات اعلام شد

سه شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۰۸ ب.ظ

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، طی سخنانی با اشاره به آغاز فرایند ثبت‌نام از داوطلبین سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: از فردا ثبت‌نام را به‌مدت ۵ روز آغاز می‌کنیم و بعد از ۵ روز لیست و پرونده را کسانی که ثبت‌نام کردند در اختیار شورای محترم نگهبان قرار خواهیم داد.

وی افزود: شورای نگهبان نیز دو تا ۵ روز برای رسیدگی به صلاحیت‌ها زمان دارد و در صورت لزوم ۵ روز دیگری دارند و در مجموع ۱۰ روز این کار طول می‌کشد و بعد از این ۱۰ روز، ما اسامی کسانی را که تأیید شدند آگهی و اعلام می‌کنیم و عملاً از هفتم خرداد تبلیغات انتخاباتی آغاز خواهد شد و ۲۶ خرداد تبلیغات پایان می‌یابد و انتخابات ان‌شاءالله هم روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات درباره مدارک لازم داوطلبان برای ثبت‌نام گفت: افراد بر اساس ماده ۵۵ قانون مدارک لازم را ارائه می‌کنند و کار ثبت‌نام صورت می‌گیرد و طبق ماده ۵۹ قانون هر کسی که می‌خواهد مدارک مثبته بدهد، از آن‌ها اخذ می‌شود و در اختیار ناظر یعنی شورای محترم نگهبان قرار می‌دهیم.

عرف درباره شرایط نامزد‌ها برای ثبت‌نام خاطرنشان کرد: در ماده ۳۵ قانون اعلام شده است کسانی که می‌خواهند در این عرصه بیایند اولاً باید رجل سیاسی و مذهبی باشند، دوم اینکه ایرانی‌الاصل باشند و بعد مدیر و مدبر و سایر این موارد ذکر شده است. با توجه به اینکه موضوع ریاست‌جمهوری به‌عنوان رئیس قوه مجریه یک مسئولیت بسیار خطیر و بزرگی است، کسانی که می‌خواهد از فردا بیایند، این مسئولیت و بار را در ذهن داشته باشند فلذا قانون‌گذار معیار رجل سیاسی و مذهبی را تعیین کرده است و می‌بایست حداقل مردم او را بشناسند و یک‌جا مدیر و مدبر بوده باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که "امسال با مصوبه جدیدی که گذاشته شده شاهد ثبت‌نام‌های فله‌ای نخواهیم بود؟ "، اظهار داشت: اطلاع‌رسانی خوبی از طریق شورای نگهبان انجام شده است و ما هم در اطلاعیه ۱۴ ستاد انتخابات اشاره کردیم و امیدواریم افرادی که می‌آیند آن ویژگی‌ها و شاخص‌ها را داشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سؤال که "در امر ثبت‌نام‌ها طبق مصوبه عمل خواهد شد؟ "، اظهار داشت: ان‌شاءالله.

عرف در ادامه در خصوص درباره برنامه این ستاد برای رعایت پروتکل‌ها در امر ثبت‌نام از داوطلبان گفت: ما مکان را توسعه دادیم و تعداد کاربران هم افزایش دادیم و این کار در دو طبقه انجام می‌گیرد. همان‌طور که قبل‌تر هم گفته شده است، از داوطلبان می‌خواهیم که با خود همراه نیاورند و ما نهایتاً پذیرای یک همراه هستیم و مانند دوره‌های قبل اجازه حضور به همراهان را نمی‌دهیم.

عرف هم‌چنین درباره قواعدی که نامزد‌ها باید در تبلیغات رعایت کنند، تصریح کرد: نامزد‌ها نباید به مسائلی که باعث برهم زدن وحدت ملی و انسجام اجتماعی کشور باشد ورود کنند و مهمترین دغدغه ما بیماری کروناست و مانند گذشته امکان دورهمی‌ها و میتینگ‌ها وجود ندارد؛ ما اعلام کرده‌ایم که باید به حداقل برسد و از ظرفیت رسانه و فضای مجازی استفاده کنند. نامزدی که این موضوعات را رعایت نکند، این اولین شاخص است که چنین فردی قانون‌مداری را رعایت نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که "آیا میتینگ‌های انتخاباتی ممنوع است یا در این زمینه توصیه‌های صورت گرفته است"؟، گفت: طبق دستورالعملی که تنظیم شده است و به ستاد ملی مقابله با کرونا داده‌ایم، ابلاغ خواهیم کرد و اگر کسی می‌گوید "من ستاد محدودی دارم و با رعایت ضوابط بهداشتی می‌خواهم فعالیت کنم"، فعالیت ستاد‌های محدود با رعایت کامل پروتکل‌ها موردی ندارد.

رئیس ستاد انتخابات کشور درخصوص تخلفات احتمالی اگر از سوی نامزد‌ها صورت بگیرد، گفت: ما به‌عنوان مجری اگر گزارشی باشد در اختیار ناظر یعنی شورای نگهبان قرار می‌دهیم و ناظر صلاحیت‌ها را تعیین می‌کند و کمیته مشترکی درباره تخلفات داریم و مراحل کار طی می‌شود و امیدواریم با درکی که نامزد‌ها نسبت به شرایط کشور دارند، وارد آن موارد نشویم و مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

عرف درخصوص نحوه برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی، تصریح کرد: مهمترین دغدغه ما این است که شعب اخذ رأی امن و سالم باشد و قطعاً همه موارد بهداشتی رعایت خواهد شد. مانند قبل استفاده از استامپ را نخواهیم خواست و از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸ استامپ حذف شد. این دوره ۷۰ هزار شعبه اخذ رأی داریم که حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است و این افزایش هم بر اساس قاعده و اصول انجام گرفته است. کار دیگر نیز نرم‌افزار شعبه‌یاب است که به فرد کمک می‌کند که به کدام شعبه مراجعه نزدیک و خلوت کند.

وی در پاسخ به این سؤال که "آیا در این دوره تغییر و تحولی در قوانین انتخابات داشتیم؟ "، تصریح کرد: مبنای کار ما قانونی است که در گذشته بوده و طبق همان کار را انجام می‌دهیم.

عرف هم‌چنین گفت: پنجاه و نه میلیون و سیصد و ده هزار و سیصد و هفت نفر، کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ هستند و آمار رأی‌اولی‌ها یک‌میلیون و سیصد و نود و دو هزار و صد و چهل و هشت نفر می‌باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۲۱
ماژیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی